
Principii de baza
Baza funcționării motorului homopolar este forța electromagnetică sau forța Lorentz, care este creată atunci când un curent electric trece printr-un câmp magnetic. Direcția forței este perpendiculară pe direcția curentului și pe direcția câmpului magnetic.
Părți
- Sursa de alimentare: De obicei, o baterie AA simplă. 1,5 V
- Magnet: Un magnet puternic de neodim atașat la un capăt al elementului.
- Conductor: De obicei, un fir de cupru care poate fi îndoit în diferite forme pentru a crea un circuit închis între baterie și magnet.
Sârmă de cupru aprox. diametru 0,8-1,0 mm (grosime) (Izolația cu lac trebuie îndepărtată de pe sârmă!
Operațiune
Asamblare: Partea negativă a magnetului este plasată lângă capătul pozitiv al elementului (vârful). Firul de cupru este îndoit corespunzător formând o spirală sau altă formă, astfel încât să intre în contact cu capătul pozitiv a bateriei și partea superioară a magnetului, contactând în același timp și capătul negativ a bateriei.
Circuit: Când firul de cupru intră în contact cu cele două capete ale bateriei și magnetul, se creează un circuit închis prin care curge curentul.
Forța Lorentz: În timpul fluxului de curent, un curent electric trece prin câmpul magnetic (creat de magnet). Forța Lorentz, care rezultă din curent, câmp magnetic și poziția conductorului, creează o forță orizontală care face ca firul să se rotească.
Vizualizarea
Firul se rotește în jurul elementului sub influența forței Lorentz, care rezultă din interacțiunea firului cu câmpul magnetic. Această forță este întotdeauna perpendiculară pe direcția curentului și pe direcția câmpului magnetic, determinând mișcarea firului pe o cale spirală sau circulară.
Simplitatea motorului homopolar și principiile fizice care stau la baza, fac o mare demonstrație a interacțiunilor electromagnetice și poate fi un proiect experimental interesant la cursurile de fizică sau la târguri de știință.
Surse: poza se găsește aici